Categorieën
Geen categorie

Aesthetic-usability effect

Aesthetic-usability effect

Attractief design zorgt er voor dat de gebruiker de website als intuïtief en beter ervaart. wat ervoor zorgt dat fouten en slechte journeys worden gemaskeerd. In UX design staat dit bekent als Aesthetic-usability effect.

Aesthetic-usability effect abstract form

Als een ontwerp mooi en aantrekkelijk oogt, heeft dit een emotioneel positief effect op de gebruiker. De gebruiker vergeeft (kleine) problemen veel gemakkelijker als een website of applicatie er goed uit ziet. Visueel ontwerp is niet alleen voor de mooi, het speelt een beslissende rol in de beleving van je product.

In verschillende test scenario’s bleek dat gebruikers vergevingsgezind zijn over de functie van een een applicatie of website, als deze er mooier uit ziet.

Bij een test op de Fitbit website, bleken gebruikers verdwaald te raken in een applicatie, door slechte navigatie, maar de respons was: ‘Het is hele fijne applicatie, het zee blauw is zeer rustgevend, mooie fotografie.’
Bron: Nielsen Norman Group

Het is dus belangrijk een website of applicatie op de juiste manier te testen. De gebruiker moet altijd een pagina of product goed kunnen vinden. Hiervoor dien je je UX research en test omgeving goed in te richten. Zorg daarbij dat je interviews op de juiste manier af neemt. Zo kom je erachter of de gebruiker werkelijk de beste reis volgt naar het gewenste doel.

Pure winst is de kennis dat attractief design werkt. Een goed ontwerp geeft jou bedrijf en product meerwaarde en gebruikers zullen moeite gaan doen jouw product of dienst. Het beste is dus altijd een mooi aansprekend ontwerp in combinatie met goede klantreis. Dit zorgt voor kwaliteit voor je merkbeleving en zal de klant altijd jouw producten blijven gebruiken en aanprijzen.

Lees ook: Mental Model – Jacobs Law