Aesthetic-usability effect
Mooi design verbetert het gebruik, maar kan ook de gebruiksvriendelijkheid maskeren. In UX design zijn wij waakzaam voor het Aesthetic-usability effect.
Mooi design verbetert het gebruik, maar kan ook de gebruiksvriendelijkheid maskeren. In UX design zijn wij waakzaam voor het Aesthetic-usability effect.
Double diamond is een design process dat afkomstig is van de Design Council in de UK en vaak wordt geassocieerd met het ontwerp van de User Experience (UX). Het is een proces wat wij gebruiken voor het benaderen van design problemen en het vinden van innovatieve oplossingen.
AI – Artificial Intelligence, de grootste trend van dit moment. Natuurlijk maakten we allemaal al onbewust gebruik van AI (binnen Google, Youtube, Netflix, Amazon en gaming), maar de grote hype zit hem in generatieve AI die in 2023 de grote doorbraak beleefde. Het met prompts zelf genereren van teksten en beelden.
Voor De Leermeester Oisterwijk mochten wij een nieuwe identiteit ontwikkelen.
Wanneer mensen een product gaan gebruiken, hebben ze bepaalde verwachtingen over hoe het product zou moeten werken, bijvoorbeeld waar specifieke bedieningselementen zich in een applicatie zitten of welke stappen ze moeten nemen om hun doel te bereiken. Deze verwachtingen staan bekend als een mental model.
Een mental model is wat een gebruiker gelooft over een product. Dit model is voornamelijk gebouwd op de ervaringen uit het verleden van de persoon.
Jakob’s Law stelt: Omdat gebruikers het grootste deel van hun tijd op andere sites doorbrengen, verwachten ze dat jouw site op dezelfde manier werkt als die andere sites die ze al hebben bezocht. Daarom moeten ontwerpers patronen ontwerpen waaraan gebruikers gewend zijn.
In 2018 draaide Bavaria haar eerste reclame campagne rond Carnaval met de ludieke actie #carnavalvrij. Met Sjefke gingen zij de barricade op voor het pleiten van verplicht vrij met de carnaval. De campagne had een groot bereik en bleef niet onopgemerkt.
Hoi, mijn naam is Gerben Hoeve Senior UX designer, oprichter van GHXD. Ik help bedrijven met het verbeteren van de user experience voor hun applicaties en websites.
Met GHXD richt ik mij op projecten voor kleinere bedrijven, start-ups en winkels, waar ik user experience en research gebruik voor de transitie naar online shopping en groei van hun e-commerce via customer experience.